Stappen plan bij het overstappen naar een nieuwe provider

Stappen plan bij overstappenDoor de vele mobiele providers & telefoonabonnementen is het vaak lastig voor consumenten om over te stappen. Wij geven een aantal tips en hebben een stappenplan gemaakt waarmee je precies weet wat je moet doen tijdens het overstappen.

Belangrijk bij het afsluiten van een nieuw abonnement

Het afsluiten van een telefoon abonnement is altijd lastig. De meeste consumenten sluiten een contract voor twee jaar af. Wanneer je een nieuw abonnement kan afsluiten is de markt twee jaar verder. Hierdoor is het onderzoek dat je gedaan hebt met twee jaar veroudert. In twee jaar is de mobiele markt totaal verandert. Twee jaar geleden ging mobiel internet binnen de EU nog niet uit je eigen bundel.

Markt verandert erg snel

Nieuwe technologische ontwikkelingen kunnen ervoor zorgen dat je verbruik stijgt. Het gemiddelde verbruik is sinds de introductie van 4G in Nederland flink gestegen. Heb je nu dus een telefoonabonnement met 3G en je stapt over naar 4G. Dan stijgt je verbruik aanzienlijk, een databundel van 500 MB is tegenwoordig niet genoeg voor gemiddeld verbruik.

Hoeveel verbruik ik

Een groot deel van de consumenten in Nederland weet niet precies hoeveel ze verbruiken. Het gemiddelde verbruik op dit moment is 1 tot 2 GB aan data en 100 tot 200 belminuten per maand. Het is ook mogelijk om je exacte verbruik te zien, dit kan vaak via de applicatie van je eigen mobiele provider.

Om ongeveer je gemiddelde verbruik te weten kan je het verbruik van de afgelopen 6 maanden bij elkaar optellen en door 6 delen. Met dit gemiddelde kan je telefoon abonnementen gaan vergelijken. Door verschillende telefoonabonnementen met elkaar te vergelijken kan je het goedkoopste abonnement voor je eigen verbruik vinden.

Stappen plan bij overstappen

Ga je voor de eerste keer overstappen naar een andere provider, of wil je weer weten hoe het precies zat. Hieronder is een stappenplan gemaakt.

1. Weet wanneer je mag verlengen

Weet je wanneer je contract afloopt? Waarschijnlijk niet, maar hoe kan je er dan achter komen? Door je provider te bellen kan je erachter komen wanneer je weer mag overstappen, daarnaast kan je ook terug kijken in je bankafschriften en zoeken naar de eerste betaling.

2. Maand voor verloop contract nieuwe provider uitzoeken

De opzegtijd van de meeste telefoonabonnementen in Nederland is 1 maand. Je mag maximaal twee maanden voor het verlopen van je abonnement overstappen. Nadat je contract afgelopen is zal het nieuwe contract bij de nieuwe provider in gaan.

3. Kies een abonnement dat bij je past

Het is belangrijk dat je een abonnement kiest dat bij je verbruik past. Kies je een abonnement die te weinig belminuten bevat, dan brengt je provider extra kosten in rekening als je meer verbruikt. Is je abonnement te groot, dan betaal je voor data en belminuten die je niet gebruikt.

4. Noteer je simkaart nummer van te voren

Tijdens het overstap proces moet je je 06 nummer en je simkaart nummer vermelden. Dit is nodig om je huidige telefoon nummer over te zetten naar de nieuwe simkaart. Nadat je dit correct hebt ingevuld zorgt je nieuwe provider ervoor dat alles foutloos gaat verlopen.

5. Wacht op de nieuwe simkaart

Als de nieuwe simkaart binnen is, kan je gelijk gebruik maken van je nieuwe abonnement.